تعمیرات آیفون تصویری

تعمیرات فوق تخصصی آیفون تصویری در تهران با بیش از 16 سال تجربه

تعمیرات آیفون تصویری

تعمیرات فوق تخصصی آیفون تصویری در تهران با بیش از 16 سال تجربه

آشنایی با تعمیرات برد آیفون تصویری

تعمیرات برد آیفون تصویری

تعمیرات برد آیفون تصویری

قبل از بررسی تعمیرات برد آیفون تصویری لازم می دانیم در مورد خود قطعه برد تغذیه در آیفون تصویری صحبت کنیم. برد آیفون تصویری قطعه‌ ای بسیار حساس و مهم است که وظیفه تأمین انرژی الکتریکی سایر قطعات را بر عهده دارد. 

چشمک زدن چراغ آیفون، صدای تق‌ تق آیفون تصویری، پرش تصویر و باز نکردن درب از جمله مشکلات آیفون‌ های تصویری است که نیاز به تعمیرات آیفون تصویری دارد. برای رفع این مشکل‌ ها می‌ توان اقدام به تعویض یا تعمیر برد تغذیه آیفون تصویری نمود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل نحوه تعمیرات برد آیفون تصویری را مورد بررسی قرار دهیم.

 وظیفه برد تغذیه آیفون تصویری چیست؟

وظیفه برد تغذیه، تأمین انرژی الکتریکی آیفون تصویری است. نحوه کاربرد‌ های ساده ۱۲ ولتی به این صورت است که ولتاژ ورودی ۲۲۰ AC را از برق شهر گرفته و تبدیل به ولتاژ خروجی ۱۲ ولت DC با جریان دهی ۲ آمپر می‌ک ند.

اما در برد‌ های سوئیچینگ، ولتاژ خروجی متغیر بوده  و برای هر مصرف‌ کننده یک ولتاژ متناسب با نیازش ارائه می‌ دهند. برای مثال اگر برد تغذیه سوئیچینگ درباره ۱۲ – ۲۴ ولت باشد و به آن مصرف‌ کننده ۱۲ ولت وصل کنیم، ۱۲ ولت به آن ولتاژ می‌ دهد و اگر مصرف‌ کننده ۲۴ ولت باشد، مقدار ۲۴ ولت به آن می‌رساند.

برای تشخیص ظاهری برد های سوئیچینگ و ساده از یکدیگر، توجه داشته باشید که برد‌ های سوئیچینگ دارای دو عدد ترانس یا سیم‌ پیچ هستند و هر سیم‌ پیچ دارای بیش از دو پایه خروجی برای تأمین ولتاژ‌ های متفاوت است؛ اما در برد‌ های ساده تنها یک ترانس وجود دارد. 

 دلایل نقص برد تغذیه 

هر آیفون تصویری بسته به کیفیت آن طول عمر مفیدی دارد که بعد از گذشت آن دچار مشکلات متعددی می‌ گردد. عوامل متعددی موجب نیاز به تعمیرات برد آیفون تصویری می‌ شوند که در لیست زیر آورده شده‌ اند.

  • نوسانات برق ساختمان
  • سری شدن دستگاه توسط نصب اشتباه
  • استفاده از بردهایی با جنس نامرغوب
  • خراب بودن رله درب بازکن
  • قرار گرفتن آیفون تصویری در مکان گرم (روی شوفاژ)
  • استفاده نکردن از ترانس AC در برخی پنل ها
  • و عوامل دیگری که فشار بر روی برد تغذیه را دو چندان می‌ کنند.
تعمیرات برد آیفون تصویری
چه زمانی نیاز به تعمیرات برد آیفون تصویری داریم؟

قطعاتی که نیاز به تعمیرات برد آیفون تصویری دارند

قطعات متعددی در برد تغذیه هر آیفون تصویری موجود است که هر کدام ممکن است دچار خرابی گردند ولی ما در این مبحث سعی داریم تا قطعات الکترونیکی که در برد تغذیه بیش تر دچار خرابی می‌ گردند را تشخیص و در صورت امکان تعویض کنیم.

 تعمیرات برد آیفون تصویری؛ تعویض خازن

خازن قطعه‌ای الکتریکی است که از دو صفحه‌ هادی که با یک عایق از یکدیگر جدا شده‌ اند، ساخته‌شده است. این وسیله می‌ تواند بار الکتریکی را در خود ذخیره کند. کاربرد خازن در مدارات الکترونیکی DC، تنظیم ولتاژ DC است؛ به طوری که اگر ولتاژ دارای نوسان باشد، وجود خازن مانع نوسان آن می‌ شود و ولتاژ را صاف می‌کند.

برای این مورد از تعمیرات برد آیفون تصویری مشکلی هست و آن این است که خازن تنها قطعه‌ ای است که امکان تست با مولتی‌ متر را ندارد؛ اما در بسیاری از مدل‌ ها، چشمک زدن چراغ آیفون و یا صدای تق‌تق آیفون تصویری به دلیل خرابی خازن و کم شدن قدرت جریان دهی برد تغذیه آیفون تصویری است. هم چنین خازن بیش ترین درصد خرابی را بین قطعات دارد؛ بنابراین برای تعمیر برد تغذیه آیفون تصویری، اولین قدم تعویض خازن‌ ها است.

 تعمیرات برد آیفون تصویری؛ پل دیودی

مورد دیگر از قطعاتی که نیاز به تعمیرات برد آیفون‌تصویری دارد پل دیودی است. از دیود یکسو ساز برای یکسو کردن جریان در پل‌ های دیودی استفاده می‌ شود. در برد تغذیه آیفون تصویری، پل دیودی علاوه بر یکسو سازی و تبدیل ولتاژ AC به DC، از برگشت جریان نیز جلوگیری می‌ کند.

 تشخیص خرابی پل‌ های دیودی به راحتی و توسط مولتی‌ متر انجام می‌ شود. برای این منظور، مولتی‌ متر را در حالت ولتاژ AC قرار می‌ دهند. دو پایه ورودی را اندازه گرفته و ولتاژ اندازه‌ گیری شده باید مقداری بین ۱۲ تا ۲۴ ولت داشته باشد. در صورت عدم مطابقت ولتاژ اندازه‌ گیری شده با این بازه، باید سیم‌ پیچ را تست شود.

اما در صورتی که عدد به‌ دست‌ آمده بین ۱۲ تا ۲۴ داشت، بایستی ولتاژ دو سر پایه خروجی را اندازه گرفت. در صورتی که عددی بین ۵ تا ۱۲ ولت توسط مولتی‌ متر نشان داده شد، پل دیودی سالم است. در غیر این صورت پل دیودی خراب بوده و باید تعویض گردد.

 تعمیرات برد آیفون تصویری: سیم‌پیچ

وظیفه سیم‌ پیچ در مدار برد تغذیه آیفون تصویری تبدیل ولتاژ AC به AC با مقداری متفاوت است و در صورت اختلال نیاز به تعمیرات برد آیفون‌ تصویری دارد. در حقیقت ترانس در این مدار، ولتاژ ۲۲۰ AC را از برق شهر گرفته و به ولتاژ ۱۲ تا ۲۴ ولت AC تبدیل می‌ کند.

 برای تست کردن ترانس برد تغذیه، کافی است مولتی‌ متر را در حالت اهم‌ متر قرار داده و مقاومت هر سیم‌ پیچ را بسنجیم. نکاتی که برای سالم بودن سیم‌ پیچ‌ ها باید مد نظر داشت عبارت‌ اند از:

  • سیم‌ پیچ‌ ها دارای مقاومت بوده و اتصال کوتاه نشده باشند.
  • سیم‌ پیچ‌ های اولیه و ثانویه نباید به هم متصل شده باشند. برای تست این موضوع، مولتی‌ متر را در حالت بازر قرار داده و دو سر اولیه و ثانویه را به مولتی‌ متر بزنید. در صورت شنیدن صدای بوق ترانس خراب شده است.
تعمیرات برد آیفون تصویری
تعمیرات برد آیفون تصویری، سیم پیچ
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد